fbpx

Inspiracje

1 sierpnia 2019
Sigma 24-70mm F2.8 A DG OS HSM – pierwsze wrażenia

Sigma 24-70mm F2.8 A DG OS HSM – pierwsze wrażenia

W momencie wprowadzenia pierwszych „standardowych obiektywów zmiennoogniskowych” ich współczynniki powiększenia wynosiły około 2X, a wartości przysłony były stosunkowo wysokie. Natomiast ogniskowe tych szkieł były znacznie węższe niż 24 mm. W pewnym momencie nastąpiło poszerzenie ogniskowych, do wartości 35 mm czy 28 mm, przy jednoczesnym spadku wartości przysłony do F2.8 w całym zakresie ogniskowych. Obecnie większość standardowych obiektywów zmiennoogniskowych ma dolną wartość ogniskowej na poziomie 24 mm, a jednocześnie są one wyposażone we wbudowaną stabilizację obrazu, tak jak ten obiektyw.

Opracowanie standardowego obiektywu zmiennoogniskowego o stałej wartości przysłony F2.8 nie jest łatwe. Z uwagi na regularne użytkowanie obiektyw taki musi być kompaktowy, ale jest to trudne do osiągnięcia ze względu na duży współczynnik zoom, dużą średnicę soczewek i system OS. Długość takich obiektywów jest stosunkowo mała, a sam tubus wydaje się być nieco zbyt gruby, na co ma wpływ wbudowany moduł stabilizacji obrazu. Szkła tego typu są zaskakująco kompaktowe jak na to, co jest w środku.

Z uwagi na to, że matryce współczesnych aparatów mają coraz więcej pikseli, wzrasta znaczenie stabilizacji obrazu. Aby w pełni wykorzystać możliwości systemu OS, zostawiłem statyw w samochodzie i postanowiłem wykonywać zdjęcia „z ręki”, z wykorzystaniem aparatu o rozdzielczości ponad 50 megapikseli.

SIGMA 24-70mm F2.8 A DG OS HSM Galeria Satoru Korenaga
© Satoru Korenaga
Zalety kompaktowości i systemu stabilizacji obrazu

Duże obiektywy zoom ze stałym światłem F2.8 nie zawsze przyciągają fotografów, którzy na co dzień używają standardowych obiektywów stałoogniskowych. Co innego, gdy obiektywy te są wyposażone w stabilizację obrazu, która zwiększa możliwość fotografowania z ręki, a dodatkowo umożliwia podgląd stabilizacji w wizjerze. Przykładowo, podczas wykonywania zdjęć na festiwalu nie ma miejsca na statyw. Dlatego w takiej sytuacji wolę wykorzystać wolniejszy kompaktowy obiektyw zmiennoogniskowy ze stabilizacją obrazu, zamiast standardowego obiektywu bez stabilizacji. Innymi słowy, czasami wahamy się przed użyciem standardowego obiektywu zmiennoogniskowego, nawet jeśli rozumiemy zalety dużej średnicy. Z drugiej strony obiektyw ma wbudowaną stabilizację obrazu i jest wystarczająco kompaktowy. Ten obiektyw spełnia podstawowe wymagania dotyczące sprzętu fotograficznego: jest użyteczny i atrakcyjny.

SIGMA 24-70mm F2.8 A DG OS HSM Galeria Satoru Korenaga
© Satoru Korenaga

Korzystając z aparatu o rozdzielczości 50 megapikseli trzeba być przygotowanym na niespodziewane drgania aparatu, a wtedy nawet czas 1/250 s nie zapewnia pełni bezpieczeństwa. Ale można być spokojnym, stabilizacja optyczna tego obiektywu silnie zamraża obraz. A to wpływa uspokajająco na fotografa patrzącego przez wizjer.

SIGMA 24-70mm F2.8 A DG OS HSM Galeria Satoru Korenaga
© Satoru Korenaga

Bardzo ostry przy niskiej przysłonie. Obraz wygląda na obszerny, jakby skompresował wszystko na scenie, w tym powietrze, słońce, ciepło, muzykę i radość.

SIGMA 24-70mm F2.8 A DG OS HSM Galeria Satoru Korenaga
© Satoru Korenaga

Efekt bokeh jest dobrze wyważony. Ten obiektyw różni się od wielu innych obiektywów, które wykazują znaczne różnice w jakości efektu bokeh między środkiem a rogami. Jest naturalny, okrągły i przyjemny. Z piku ogniskowej stopniowo traci ostrość, aby podkreślić obiekt, i to sprawia, że chcemy używać obiektywu o dużej średnicy.

Mężczyźni na takich festynach zawsze są niesamowici. Oni nie noszą przenośnej kapliczki. Oni niosą całe miasto.

Czy może zastąpić obiektywy o stałej ogniskowej?

Większość obiektywów o stałej ogniskowej od około 24 mm do 70 mm nie jest zaskakująco duża, podczas gdy w przypadku SIGMA istnieją pewne wyjątki. Jeśli więc wiemy, jakie ujęcia chcemy uzyskać, możemy użyć kilku obiektywów o stałej ogniskowej, wykorzystując ich doskonałą jakość obrazu uzyskaną dzięki prostej konstrukcji obiektywu. Jednak fotografowie chcą też być wolni od ograniczeń kąta widzenia i chcą używać obiektywu zmiennoogniskowego do uzyskania konkretnej kompozycji. Mimo że nie miałem miejsca, aby poruszać się po niestabilnym podłożu, mogłem uzyskać tę wysoką jakość dzięki doskonałej obsłudze wynikającej z kompaktowości obiektywu.

SIGMA 24-70mm F2.8 A DG OS HSM Galeria Satoru Korenaga
© Satoru Korenaga

Kamienie były pokryte mchem. Zbliżając się do szerokiego końca, pochyliłem się do przodu, aby zrobić zdjęcie na czasie 1/4 sekundy. Nawet biorąc pod uwagę ogniskową 24 mm, moc stabilizacji obrazu jest nadal niesamowita. Pomyśl tylko o liczbie pikseli sensora.

SIGMA 24-70mm F2.8 A DG OS HSM Galeria Satoru Korenaga
© Satoru Korenaga

Powietrze na górze było przejrzyste pomimo intensywnego słońca. Ten obiektyw bardzo realistycznie zachował atmosferę. Zatrzymałem go nieco, ale ten obraz dowodzi, że ten obiektyw nigdy nie przegrywa z kamerą o wysokiej rozdzielczości. To jednak ma sens, ponieważ SIGMA wykorzystuje swoje kamery Foveon jako punkt odniesienia do testowania. Precyzyjne i delikatne odwzorowanie pokazuje, że obiektyw w pełni wykorzystał moc sensora.

SIGMA 24-70mm F2.8 A DG OS HSM Galeria Satoru Korenaga
© Satoru Korenaga

Kwiaty wisterii są trudne do fotografowania, ponieważ ich małe płatki tworzą skupiska. Ponadto trudno jest określić wielkość prześwietlenia ze względu na znaczną lukę luminancji. A tym, co jeszcze bardziej komplikowało sytuację, był fakt, że wciąż chciałem fotografować w słońcu. Jednak ten obiektyw rozwiązał problem z szerokim zakresem tonalnym. Obraz jest delikatny i słodki. To świetny obiektyw do portretów.

SIGMA 24-70mm F2.8 A DG OS HSM Galeria Satoru Korenaga
© Satoru Korenaga
Profesjonalna i codzienna siła robocza zapewniająca doskonałą wydajność optyczną

Jeśli lubisz robić zdjęcia, to prawdopodobnie korzystasz z różnych obiektywów. W pewnym momencie zmieniasz obiektyw zmiennoogniskowy na obiektyw o stałej ogniskowej, aby cieszyć się wyjątkową ostrością i oddaniem szczegółów. Twoje dni stają się ekscytujące tylko przez noszenie aparatu. Brzmi znajomo?

Ten obiektyw to zestawienie obiektywów o stałej ogniskowej, w tym 24mm F2.8, 35mm F2.8, 50mm F2.8 i 70mm F2.8. Oczywiście to jest właśnie główną cechą obiektywów zmiennoogniskowych. Obaliłem powszechną opinię „obiektywu zmiennoogniskowego, który rywalizuje o jakość obrazu z obiektywami o stałej ogniskowej”. Ale chcę dodać jeszcze jedną rzecz do opisania tego obiektywu. Wykonanie tego obiektywu jest „gustowne”.

Po wypróbowaniu wielu obiektywów często zaskakuje mnie wykonanie wolniejszych obiektywów o stałej ogniskowej. To szkło nie jest tak krzykliwy, jak w przypadku szybkich obiektywów. Jest gustowne ze względu na wysoką wydajność, którą osiągnięto dzięki doświadczeniu w projektowaniu soczewek. Wykonanie tego obiektywu jest właśnie takie.

Jest kompaktowy, ma wbudowaną stabilizację obrazu i zapewnia wysokiej jakości obrazy. Profesjonalni fotografowie chcą, aby obiektyw miał pewną „łatwość obsługi”, która pomaga im wyobrazić sobie, jak będzie wyglądać ostateczny efekt na zdjęciu. W tym sensie ten obiektyw jest atrakcyjny. Jeśli obiektyw jest łatwy w użyciu w sytuacjach zawodowych, jest również łatwy w użyciu w sytuacjach codziennych. To szkło obejmuje cały standardowy zakres ogniskowych, a jednocześnie cieszy swoim atrakcyjnym wyglądem.

SIGMA 24-70mm F2.8 A DG OS HSM Galeria Satoru Korenaga
© Satoru Korenaga

Chociaż idealnie by było, gdybym mógł użyć ogniskowej 200mm do powiększenia samochodu, chmur i odbicia, to nadal podoba mi się to zdjęcie wykonane na ogniskowej 70mm, ponieważ wyraża uczucie bezrefleksyjnego patrzenia na tę scenę.

SIGMA 24-70mm F2.8 A DG OS HSM Galeria Satoru Korenaga
© Satoru Korenaga

Często przy fotografii kulinarnej wybieram obiektyw zmiennoogniskowy, zamiast obiektywu o stałej ogniskowej. Ta scena nie pozwalała spokojnie przejść obok. A wyważony efekt bokeh interesująco podkreśla prześwietlenie kompozycji.

SIGMA 24-70mm F2.8 A DG OS HSM Galeria Satoru Korenaga
© Satoru Korenaga

Spojrzałem przez wizjer na moje dzieci bawiące się w oceanie. Podczas zachodu słońca chwyciłem aparat ponownie, aby zrobić im zdjęcie z rybakiem. Potem maksymalnie przybliżyłem scenę, by zrobić zdjęcie ich postaci na krawędzi wody. Następnie przechyliłem nieco aparat i oddaliłem widok. Jest to dosłownie „standardowy obiektyw zmiennoogniskowy”, ponieważ w wygodny sposób obsługuje większość sytuacji zdjęciowych.

Polecamy inne, podobne wpisy