fbpx

Made in Aizu

3 kwietnia 2020
Opowieści inżyniera SIGMA

Opowieści inżyniera SIGMA

Dzień dobry, nazywam się Yasuhiro Ohsone. Po dołączeniu do SIGMA w 1987 roku wiele lat spędziłem pracując nad rozwojem aparatów i obiektywów. Wraz z rozpoczęciem SIGMA GLOBAL VISION w 2012 roku zaangażowałem się w rozwój produktu SIGMA jako szef działu planowania produktów i naszych nowych oddziałów OEM. Zamiast być klasycznym inżynierem, bliższe prawdy będzie, jeśli  przedstawię się jako maniak aparatów i obiektywów, który wolny czas w gimnazjum, liceum i na uniwersytecie spędzał w wielu klubach fotograficznych.

W tej nowej kolumnie chciałbym przedstawić ciekawe historie rozwoju naszych produktów, opowiedzieć o ich historycznym pochodzeniu i sytuacji rynkowej w tym czasie, a być może podzielę się kilkoma anegdotami na temat przeszłych niepowodzeń i błędów – tylko tych bardzo starych, którymi już nie jestem oczywiście zawstydzony…

24-70mm F2.8 DG DN | Art

W grudniu 2019 r. SIGMA wypuściła standardowy obiektyw zmiennoogniskowy o dużej przysłonie 24-70 mm F2.8 DG DN | Art do aparatów bezlusterkowych. Standardowe obiektywy zmiennoogniskowe 24–70 mm F2.8 o jasności i kątach widzenia, które oferują, stały się już podstawowym wyposażeniem wielu fotografów. Obiektywy o takiej specyfikacji należą jednak do najtrudniejszych do stworzenia ze wszystkich obiektywów do aparatów z wymienną optyką.

W tej kolumnie chciałbym powiedzieć trochę o specjalnych cechach 24-70 mm F2.8 DG DN | Art i różnicach między produkcją obiektywów do lustrzanek a bezlusterkowców.

SIGMA 24-70mm F2.8 A DG DN

“Nic nie ryzykujesz, nic nie zyskujesz” – klątwa i błogosławieństwo

Zacznę od nakreślenia podstaw rozwoju 24–70 mm F2.8 DG OS HSM | Art. Wraz z rozpoczęciem SIGMA GLOBAL VISION w 2012 r. katalog obiektywów SIGMA został podzielony na trzy kategorie: Art, Sport i Contemporary, a od tego czasu wypuszczono na rynek wiele nowych obiektywów. Szczególnie jasne obiektywy stałoogniskowe z serii Art dzięki ich doskonałym właściwościom optycznym są bardzo popularne wśród klientów.

Jednak sukces stałoogniskowych obiektywów Art utrudnił opracowywanie standardowych obiektywów zmiennoogniskowych o dużej jasności. SIGMA sklasyfikowała te obiektywy również w linii Art, ale stworzenie obiektywu zmiennoogniskowego o znakomitej jakości optycznej, jakiej klienci oczekują od obiektywów Art, okazało się sporym wyzwaniem. Standardowe obiektywy tego kalibru są tworzone przy użyciu absolutnie najlepszych technologii produkcji, które każdy producent obiektywów ma do dyspozycji – prawdziwe podejście „nic nie ryzykujesz, nic nie zyskujesz”. Pokonanie konkurencji nie było łatwym zadaniem.

W lutym 2017 r. SIGMA w końcu wypuściła obiektyw 24-70 mm F2.8 DG OS HSM | Art. Był to obiektyw, który zadowalał osiągami, jakością wykonania i rozmiarem, ale jego znakomita specyfikacja odbiła się na wadze – obiektyw waży ponad 1 kg. Wnętrze tego obiektywu było bardzo zatłoczone m.in. ultradźwiękowym silnikiem  HSM, trybem ręcznego doostrzania w trybie ciągłym (MO), wewnętrznego ostrzenia i optycznej stabilizacji OS, zajmując całą dostępną przestrzeń.

Podejście „Nic nie ryzykujesz, nic nie zyskujesz”  skutkowało ciasno upchanymi soczewkami, a pomysł ten został w dużej mierze zaakceptowany przez wszystkich producentów obiektywów. SIGMA 24–70 mm F2.8 DG OS HSM | Art nie była wyjątkiem, ponieważ my również dążyliśmy do jak najwyższej jakości optycznej i jakości wykonania. Standardowy obiektyw zmiennoogniskowy o dużej przysłonie do lustrzanek raczej nie był zwykłym obiektywem do zabierania ze sobą na spacery.

Rewolucja bezlusterkowa

Podczas gdy standardowe obiektywy zmiennoogniskowe o dużej jasności pod lustrzanki dążyły do coraz lepszej wydajności, na rynku nastąpiła rewolucja: pojawienie się aparatów bezlusterkowych. W 2008 roku Panasonic wypuścił model LUMIX DMC-G1 (lub „G1”) jako pierwszy na świecie aparat bezlusterkowy. G1 cechował się znacznie krótszym tzw. flange back tzn. krótszą odległością między matrycą aparatu a jego bagnetem (i pierwszą soczewką obiektywu), eliminując przy tym lustro znane z lustrzanek, co znacznie zwiększyło swobodę twórców obiektywów w ich konstrukcjach optycznych, szczególnie w zakresie szerokokątnym i standardowym. Nie był to jednak jedyny czynnik wpływający na rewolucję w projektowaniu obiektywów do bezlusterkowców. Konstrukcja LUMIX G VARIO 14-45 mm F3.5-5.6 ASPH./MEGA O.I.S., która trafiła do sprzedaży w tym samym czasie co G1, nie polegała jedynie na krótszym flange back. Ruch jego soczewek wpływający na ostrzenie obiektywu był napędzany silnikiem krokowym, a skalę ogniskowania porzucono na rzecz elektrycznego pierścienia ogniskowania ręcznego. W rezultacie, duże mechanizmy odpowiadające za ręczne ostrzenie w trybie ciągłym  i mechanizm wewnętrznego ogniskowania stały się zbędne, a wewnętrzna struktura soczewek stała się znacznie prostsza.

W pewnym sensie obiektyw ten zmienił historię wymiennych obiektywów. Wciąż pamiętam duże zaskoczenie i radość, które poczułem kiedy pierwszy raz rozebrałem ten obiektyw na części.

Panasonic Lumix DMC-G1 + 14-45
Panasonic LUMIX DMC-G1 i LUMIX G VARIO 14-45mm/F3.5-5.6 ASPH./MEGA O.I.S. | Zdjęcie p. Yasuhiro Ohsone

Kompaktowe rozmiary i wysoka jakość: 24-70 mm F2.8 DG DN | Art

Wracamy do tematu głównego.

Jako nowoczesny, standardowy obiektyw zmiennoogniskowy o dużej przysłonie, SIGMA 24–70 mm F2.8 DG DN | Art zawdzięcza swoje istnienie rewolucji bezlusterkowej. I tak, jak 14-24 mm F2.8 DG DN | Art, obiektyw, który wypuściliśmy na rynek we wrześniu 2019 r., ten obiektyw został zaprojektowany tak, aby w pełni wykorzystać postęp technologiczny spowodowany rewolucją bezlusterkową:

  1. Ogromnie zwiększona swoboda projektowania optycznego dzięki krótkiemu flange back (krótszą odległością między matrycą aparatu a jego bagnetem i pierwszą soczewką obiektywu).
  2. System Focus-by-wire zamiast mechanizmu ręcznego doostrzania w trybie ciągłym (MO)
  3. Ogromna redukcja wewnętrznych części obiektywu dzięki sterowanemu programowo układowi silnika AF.
  4. Zastosowanie silnika krokowego do napędu AF umożliwiło płynną pracę AF-C i AF podczas nagrywania wideo. Zwiększa on także swobodę projektowania konstrukcji mechanicznych.
  5. Pozostawienie korekcji dystorsji i redukcji winietowania przetwarzaniu obrazu w aparacie pozwala nam skupić się na wyższej skuteczności innych korekcji optycznych i mieć większą swobodę w projektowaniu optycznym.

Pozostawiając korekcję dystorsji i redukcji winietowania przetwarzaniu obrazu w aparacie, zyskaliśmy więcej swobody w naszej konstrukcji optycznej i mogliśmy skupić się na wyższej skuteczności poprawek innych właściwości optycznych i mechanicznych.

Dzięki tym pięciu innowacjom 24-70 mm F2.8 DG DN |  Art znacznie poprawiła swoją jakość optyczną w porównaniu ze starszymi modelami do lustrzanek, jednocześnie osiągając kompaktowy rozmiar dla standardowego obiektywu zmiennoogniskowego o dużej jasności.

Spójrzcie proszę na poniższy wykres MTF.

MTF 24-70mm F2.8 DG DN vs 24-70mm F2.8 DG OS HSM

Osiągi optyczne 24–70 mm F2.8 DG OS HSM | Art projektowanego do lustrzanek cyfrowych już są bardzo wysokie. Ale nowsza 24-70 mm F2.8 DG DN | Art dla aparatów bezlusterkowych wyraźnie te osiągi przewyższa. Szczególnie znaczące są ulepszone korekcje obwodowych aberracji chromatycznych i astygmatyzmu.

Dzięki prostszej konstrukcji obiektywu udało nam się również zmniejszyć jego wagę, z 1020g w modelu pod lustrzanki (mocowanie SIGMA) do zaledwie 835g w 24-70 mm F2.8 DG DN | Art (wersja L-Mount).

24-70 mm F2,8 DG DN | Art nie tylko więc poprawił osiągi optyczne, ale także stał się znacznie lżejszym obiektywem.

Sigma Art

Flagowy obiektyw dla ery bezlusterkowców

Dzięki swoim licznym osiągnięciom wynikającej z konstrukcji dla bezlusterkowców, 24-70 mm F.8 DG DN | Art można uznać za idealny produkt w erze bezlusterkowców. Jednak błędem byłoby stwierdzenie, iż wszystkie jego osiągi zostały uzyskane wyłącznie poprzez dostosowanie projektu do systemu bezlusterkowców. W rzeczywistości,obiektywy do aparatów bezlusterkowych zaczęliśmy badać wkrótce po wejściu na rynek aparatów bezlusterkowych w 2008 roku, a dzięki zgromadzonej wiedzy wynikającej z ciągłych badań udało nam się opracować obiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z kompaktowym rozmiarem i wagą.

Yasuhiro Ohsone

Szef działu planowania produktów w SIGMA Corp.

Dołączył do SIGMA w 1987. Pracował nad rozwojem optyki jak i mechaniki, współpracując z wieloma firmami. W 2013 roku został szefem działu planowania produktów w SIGMA Corp.

Źródło: https://www.sigma-sein.com/en/ohsone/24-70mm-f2-8-dg-dn-art/

Polecamy inne, podobne wpisy