fbpx

Inspiracje

24 lutego 2020
Obiektyw SIGMA 14-24mm F2.8 A DG HSM – bezkonkurencyjny kompan w plenerze

Obiektyw SIGMA 14-24mm F2.8 A DG HSM – bezkonkurencyjny kompan w plenerze

Obiektyw SIGMA 14-24mm F2.8 A DG HSM cechuje nadzwyczajna rozdzielczość i rewelacyjna wydajność optyczna. To zacny kompan w każdej podróży. Idealne narzędzie do zdjęć krajobrazu, architektury i astrofotografii. Sprawdza się także w studio, ale w plenerze maluje cuda. Sami zobaczcie, jak w pewne popołudnie popisał się w rękach fotografa Patryka Biegańskiego.

Kiedy pora roku zachwyca paletą barw i intryguje różnorodnością warunków atmosferycznych. Ciepłe, złote światło wywołuje szeroki uśmiech i ekscytację wielu fotografów.

Właśnie w chwili, gdy północna półkula mieniła się urzekającą zielono-złoto-czerwoną mieszaniną kolorów, w moje ręce trafił obiektyw Sigma A 14-24mm F2.8 DG HSM, którego efekty pracy zobaczycie poniżej. To obiektyw szerokokątny przeznaczony do lustrzanek pełnoklatkowych. Pyło- i wodoodporna konstrukcja oraz zastosowanie mechanizmu blokady zoomu sprawia, że doskonale sprawdzi się on w wielu dziedzinach fotografii.

Połączyłem go z body Nikon D810,  którym operuje na co dzień. Obiektyw Sigma A 14-24mm F2.8 DG HSM obsługuje ogniskowe w zakresie 14-24 mm i na każdej z nich operuje stałym światłem F2.8

Galeria SIGMA Patryk Biegański
Obiektyw SIGMA A 14-24mm F2.8 DG HSM

Obiektyw 14-24mm idealny do astrofotografii

Sigma 14-24mm F2.8 zabrałem ze sobą w kilka miejsc (pewnie niebawem będziecie mogli też przeczytać o spacerze po gruzińskim Tbilisi). Niemal natychmiast po otworzeniu przesyłki pobiegłem na łąki otaczające wioskę, w której mieszkam, aby sprawdzić, jak działa na polu astrofotografii.
Zobaczcie, jak prezentuje się w tym obiektywie fragment Drogi Mlecznej, prześwitujący między chmurami, nad zielonym zagajnikiem!

Galeria SIGMA Patryk Biegański
Nikon D810 + Sigma A 14-24 F2.8 | Ustawienia: F3.2; 20 sek; ISO-1600; 14 mm

Zakres ogniskowych obiektywu pozwolił mi wizualnie „wydłużyć” Drogę Mleczną. Porównuje ten rezultat z efektem otrzymywanym obiektywem, na którym pracowałem wcześniej. Był to pierwszy kadr nocnego nieba wykonany obiektywem Sigma 14-24mm.

Na kolejne łowy gwiazd ruszyłem w Pieniny, gdzie niebo jest o wiele ciemniejsze, a błyszczące ciała niebieskie są zdecydowanie bardziej widoczne. Również tutaj wykorzystałem minimalną ogniskową (14 mm). Ponownie uchwyciłem jeszcze dłuższą Drogę Mleczną w towarzystwie drewnianego góralskiego domku i majestatycznego, złotego modrzewia.

Galeria SIGMA Patryk Biegański
Nikon D810 + Sigma A 14-24mm F2.8 | Ustawienia: F3.2; 25 sek; ISO-3200; 14 mm

Przez kilkadziesiąt minut nad wzgórzem unosiła się mgła, która leniwie spływała w doliny, eksponując Tatry widoczne na horyzoncie.

Galeria SIGMA Patryk Biegański
Nikon D810 + Sigma A 14-24 F2.8 | Ustawienia: F3.2; 30 sek; ISO-1600; 14 mm

Test obiektywu 14-24mm

Obiektyw Sigma 14-24mm F2.8 jest obiektywem szerokokątnym. Wielu z Was zastanawia się pewnie, co z aberracją i dystorsją? Na stronie producenta o obiektywie możemy przeczytać: “niemal zerowa dystorsja“. Od razu pragnę zaznaczyć moje spore pozytywne zaskoczenie. Dzięki skomplikowanej budowie modelu specjalistom Sigma udało się doprowadzić do prawie całkowitego zlikwidowania zjawiska dystorsji w średnim i maksymalnym zakresie ogniskowych.
Co oznacza to w praktyce? Fotografie wykonane tym obiektywem nie odznaczają się uciążliwymi zniekształceniami. Dystorsja jest zauważalna na najkrótszych ogniskowych, natomiast od średniego zakresu po maksymalny staje się bardzo niewielka.

Galeria SIGMA Patryk Biegański
Przełom Białki. Nikon D810 + Sigma A 14-24 F2.8 | Ustawienia: F4.5; 1/500 sek; ISO-125; 14 mm
Galeria SIGMA Patryk Biegański
Przełom Białki | Nikon D810 + Sigma A 14-24mm F2.8 | Ustawienia: F4.5; 1/500 sek; ISO-125; 24 mm

Co z aberracją? Według mnie fotografia zamieszczona poniżej to trafna odpowiedź na to pytanie. Fotografia po lewej stronie została wykonana na ogniskowej 14 mm. Zaznaczyłem na niej wycięty fragment zaprezentowany po stronie prawej. Czy zauważacie na nim różnokolorowe kontury krawędzi? Nie. Można zobaczyć je dopiero przy bardzo dużym przybliżeniu.
Sigma – brawa za to!

Galeria SIGMA Patryk Biegański
Nikon D810 + Sigma A 14-24 F2.8 | Ustawienia: F2.8; 1/125 sek; ISO-250; 14 mm

Obiektyw 14-24mm idealny do fotografii krajobrazowej

Jednym z przystanków na mojej górskiej trasie była Kaplica Najświętszego Serca Jezusa w Jaszczurówce. Malutki, drewniany i kunsztownie ozdobiony kościółek to jedna z czołowych zakopiańskich atrakcji. Dzięki możliwościom, jakie ma do zaoferowania Sigma 14-24mm F2.8,
a konkretnie szerokiej ogniskowej (tu: 14 mm) i szeroko otwartej przysłonie (F2.8) udało mi się uchwycić całe to piękne wnętrze niesymetrycznej świątyni. Fotografowałem z ręki – bez rozkładania statywu.

Galeria SIGMA Patryk Biegański
Nikon D810 + Sigma A 14-24 F2.8 | Ustawienia: F3.2; 1/100 sek; ISO-100; 14 mm
Galeria SIGMA Patryk Biegański
Nikon D810 + Sigma A 14-24 F2.8 | Ustawienia: F2.8; 1/20 sek; ISO-2000; 14 mm

Waga obiektywu wynosi 1,15 kg, więc niestety nie jest on ultralekki. Czy więc opłaca się nosić go ze sobą na wędrówki terenowe? Moim zdaniem zdecydowanie TAK!
Budowa i specyfikacja techniczna obiektywu Sigma 14-24mm F2.8 pozwalają na szerokie możliwości fotografowania w plenerach. Mimo wymiarów i wagi użytkowanie w górskim terenie jest przyjemne i komfortowe. Jak wiemy, podczas długich wędrówek liczy się każdy gram spoczywający na naszych plecach. Jednak dla tych obłędnych efektów, które możecie osiągnąć, fotografując obiektywem Sigma 14-24mm warto włożyć go do swojego plecaka!

Galeria SIGMA Patryk Biegański
Kompozycja z dwóch kadrów | Nikon D810 + Sigma A 14-24 F2.8 | Ustawienia: F2.8; 1/320 sek; ISO-125; 19 mm

Autor i fotograf: Patryk Biegański

Instagram: @patrykbieganski

Polecamy inne, podobne wpisy